Badania marketingowe

2019-01-18

Każda firma, niezależnie od jej profilu, potrzebuje szczegółowych i przede wszystkim aktualnych informacji o tym, co dzieje się na rynku. Tak naprawdę istnienie marketingu w danej firmie nie ma większego sensu, jeśli nie są wykonywane rzetelne badania marketingowe. Bez nich nie wiadomo, co można zrobić z produktem, który nie przynosi zysków. Nie można podjąć odważnej decyzji o kosztowej akcji promocyjnej. Nie da się stwierdzić, jak klienci przyjmą podwyżki cen ani tego, czy rynek gotowy jest na zwiększenie produkcji. Aby menadżer mógł znać takie dane, musi wykonać badania marketingowe http://www.ideacc.pl/oferta/szczegoly/obsluga-klienta.


Czym są badania marketingowe?


Najprościej mówiąc, badania marketingowe to regularne, obiektywne oraz przede wszystkim celowe procesy nie tylko pozyskiwania, ale także analizowania i interpretowania informacji, które są po prostu niezbędne do podejmowania danych decyzji z zakresu marketingu.


Badania marketingowe, aby być rzetelne i miarodajne, muszą posiadać 4 cechy:

  1. regularność - muszą być zaplanowane jako stały i bardzo znaczący element systemu informacji marketingowej w przedsiębiorstwie
  2. obiektywność - badania marketingowe muszą zostać przeprowadzone według pewnych standardów i wytycznych obiektywności, zatem muszą być wykonywane w oparciu o metody naukowe przeznaczone do gromadzenia, analizy i interpretacji danych
  3. celowość - badania marketingowe mają dać odpowiedź na konkretny problem
  4. procesowość - badania marketingowe muszą przebiegać według ściśle określonych etapów - przygotowanie, realizacja, analiza i interpretacja oraz komunikowanie wyników


Badania marketingowe - czy to ważne?


Jak już wspominaliśmy, żaden profesjonalny menadżer nie podejmie ważnych marketingowych działań bez danych, które mogą dać mu jedynie badania marketingowe. Mają one bowiem naprawdę kluczowe znaczenie dla sukcesu i przyszłości danego przedsiębiorstwa.


Badania marketingowe mają 3 konkretne zadania, które realizują, w ten sposób wpływając na prawidłowe działanie firmy:

  1. pomagają w zrozumieniu - pozwalają opisać, zanalizować, wymierzyć oraz przewidzieć popyt oraz wszelkie wpływające na popyt czynniki
  2. wspomagają decyzję - badania marketingowe pozwalają zidentyfikować środki umożliwiające oddziaływanie na popyt i ustalenie optymalnego poziomu oddziaływania
  3. pomagają w kontroli - dzięki analizie wyników otrzymanych w badaniach


Badania marketingowe - jakie pytania?


Badania marketingowe przeprowadzane są na konkretne zamówienie, by odpowiedzieć na konkretne pytania. Muszą zostać zrealizowane w konkretnym, ściśle określonym czasie. Muszą być skoncentrowane na jednym aspekcie działalności przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia. Badania marketingowe mają dostarczyć szersze i złożone informacje na temat danego tematu.


Jakie pytania należy zadać, przeprowadzając badania marketingowe:

  • rynek: jaka jest jego wielkość?, jakie są obecne trendy?, jakie zewnętrzne czynniki wpływają na obecne trendy?, jaki jest udział przedsiębiorstwa w rynku?, kim są konkurenci przedsiębiorstwa?
  • konsumenci: kto jest klientem firmy?, jakie potrzeby zaspokajają produkty firmy?, jaki jest stosunek klientów do firmy i produktów?
  • produkty: jaki jest poziom satysfakcji?, czy cena jest odpowiednia?, jak wygląda sytuacja produktów konkurencji?, czy istnieje możliwość wprowadzenia nowego produktu?
  • marketing: czy sprzedaż i dystrybucja rosną?, czy reklama dociera do grupy odbiorców?, jaki jest wizerunek firmy wśród klientów?

Obejrzyj nasze video

@ Copyright 2018